JLV: Catering na železnici láká více cestujících

Čianews.cz, 23.1.2013

Na dotazy ekonomické redakce České informační agentury odpovídal generální ředitel JLV Bohumír Bárta. V rozhovoru se zabýváme hodnocením uplynulého roku, kdy se společnosti JLV velmi dobře dařilo v segmentu cateringu na kolejích. Bohumír Bárta rovněž poukázal na dlouhodobou snahu prosadit sjednocení výběru spotřební daně a DPH v případě poskytování cateringových služeb na železnici v rámci Evropské unie a představil několik novinek pro rok 2013. 

Jaké hospodářské výsledky předběžně očekáváte za rok 2012 v porovnání s předchozím rokem? Jaké pozitivní či negativní faktory se na výsledku hospodaření v roce 2012 nejvíce podílely?

Předběžně očekáváme hospodářské výsledky obdobné jako v předchozím roce a s ohledem na celkovou situaci ekonomiky je můžeme považovat za uspokojivé. V roce 2012 bylo pro společnost JLV klíčové výběrové řízení Českých drah na zajišťování cateringových služeb ve vlacích vyšší kvality IC, EC, SC Pendolino. Toto výběrové řízení jsme proti silné mezinárodní konkurenční společnosti vyhráli a stali jsme se tak klíčovým partnerem ČD pro oblast cateringu v jídelních a lůžkových vozech. Tím jsme splnili náš hlavní cíl roku 2012.

Negativním vlivem pro celou naši skupinu bylo obecné snížení koupěschopnosti zákazníků nejen v ČR, ale i v zemích EU, do kterých zajíždíme.

Jaké oblasti vámi poskytovaných služeb se v roce 2012 nejvíce dařilo. Z jakého důvodu?

Pozitivní vývoj registrujeme v segmentu cateringu na kolejích, kde jsme v roce 2012 zaznamenali zvýšený zájem co do počtu cestujících a to i navzdory tomu, že jsme nově konfrontováni s konkurenčními dopravci. Tento trend si vysvětlujeme zejména zvyšující se kvalitou nabídky, která je však doprovázena přijatelnými cenami a cestující zákazníci tak postupně přichází na benefity, které jim stravování ve vlaku přináší.

Jak jste v úvodu zmínil, získali jste zakázku na zajištění cateringových služeb pro speciální vozy Českých drah v hodnotě 259 milionů Kč. Na jak dlouhé období budete tuto službu pro České dráhy poskytovat? V čem se Vaše nabídka lišila od konkurence?

Výběrové řízení na poskytovatele cateringových služeb v jídelních vozech Českých drah bylo vypsáno na období čtyř let. Hlavními kritérii tohoto tendru byla kvalita, čerstvost, ale také samozřejmě i cena. Všechny tyto atributy jsme zahrnuli do předloženého konceptu, který odráží naše dlouholeté zkušenosti se službami na kolejích a také znalosti potřeb a přání zákazníků. Dlouhodobě spolupracujeme s šéfkuchaři panem Jaroslavem Sapíkem a Jiřím Králem, kteří jsou garanty dobré a moderní gastronomie na kolejích. Tito mistři svého oboru nejen že sestavují menu, ale také zajišťují precizní školení našich kuchařů. Neznáme přesnou nabídku konkurence, ale domníváme se, že největší rozdíl byl u ceny nabízených služeb.

Ve spolupráci s Českými drahami nabízíte v rámci cateringových služeb bio potraviny. Jak hodnotíte zájem cestujících o bio potraviny? Podle jakých kritérií vybíráte své dodavatele potravin?

Již delší dobu jsme si pohrávali s myšlenkou na zařazení produktů v BIO kvalitě do nabídky jídelních vozů. Teprve až vloni na podzim jsme se po provedeném průzkumu rozhodli, že do nabídky zařadíme pokrm vepřovou pečeni na víně s dýní hokaido a šťouchanými brambory a to vše ryze z produktů v BIO kvalitě od českých farmářů. Výsledkem jsme byli velmi mile překvapeni. Zájem byl ohromný a předčil naše očekávání. Abychom mohli uvést BIO pokrm do prodeje, museli jsme nechat naši centrální výrobu certifikovat a jsme také i nadále pod pravidelným dohledem organizace Kontrola ekologického zemědělství. Z tohoto důvodu můžeme pro BIO produkty volit pouze české dodavatele, kteří splňují náročná kritéria daná přísnými normami. Pomáhají nám také zkušenosti z provozování našich obchodů BIO POINT.

Dlouhodobě prosazujete legislativní změnu v otázce sjednocení výběru spotřební daně a DPH v případě poskytování cateringových služeb na železnici v rámci Evropské unie. Dosáhli jste v této oblasti již nějakých alespoň dílčích úspěchů? Co lze v této otázce očekávat pro rok 2013?

Legislativní změny ve sjednocení výběru spotřební daně jsme zatím nedosáhli. Co se týče DPH, přispěli jsme do diskuse v rámci akce MF ČR „ZELENÁ KNIHA o budoucnosti DPH pro jednodušší, stabilnější a účinnější systém”. Zatím i nadále DPH odvádíme v jednotlivých zemích EU. Administrativní náročnost této celé specifické daňové problematiky nás zatěžuje jak časově, tak nákladově, což má dopad i do výsledku hospodaření.

V rámci společenství IRCG (International Rail Catering Group – mezinárodní sdružení cateringových společností na železnici) jsme požádali o pomoc a spolupráci v této záležitosti Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) AISBL v Bruselu a jsme v kontaktu s příslušnými útvary Evropské komise. Proces však probíhá z našeho pohledu velmi pomalu.

Plánujete v roce 2013 uskutečnit nové investice? Pokud ano, do jakých projektů a v jakém finančním objemu?

V tomto roce plánujeme další rozvoj sítě prodejen PONT, vybudování nových provozoven Burger King a také se zaměříme na rozvoj našeho konceptu samoobslužné restaurace MOMENTO Fast restaurant concept. Výši investic odhadujeme na několik desítek milionů.

Připravujete pro rok 2013 novinky v oblasti cateringových služeb na železnicích?

Pro letošní rok připravujeme celou řadu novinek. Asi nejvýznamnější však bude spuštění on-line systému objednávek jídel přímo k sedadlu cestujícího SC Pendolino. Tuto službu plánujeme spustit na začátku února. Jedná se o unikátní možnost, kterou nenabízí doposud žádný jiný dopravce a to nejen na českém trhu, ale ani na evropském. Celý systém bude velmi jednoduchý a na pár kliků přes palubní portál v SCP si zákazník může objednat například tradiční svíčkovou na smetaně s houskovými knedlíky a stevard mu ji donese až k jeho místu nejpozději do 20 minut od přijetí objednávky.

Autor: Nina Pecková, redaktorka ČIA

 
 
 
 

Novinky

Sezónní nabídka ČD Restaurant – Do kraje slunce a vína Sezónní nabídka ČD Restaurant – Do kraje slunce a vína

Poslední letošní „regionální ochutnávka“ ČD Restaurant je spojena s návštěvou jihomoravského kraje.

Čtěte více...
Více se o aktuálním dění dozvíte ZDE
 
 
 
 
úvodní strana / o společnosti / produktové stránky / dceřiné společnosti / reality / tiskový servis / kariéra / kontakty

Provozovatel: JLV, a.s., Chodovská 3, 141 00 Praha 4, Tel.: +420 271 003 111, E-mail: jlv@jlv.cz, URL: www.jlv.cz